74
از سوی پژوهشکده فلسفه و کلام منتشر شد کتاب ملاصدرا و مسئله معاد منتشر شد.

بی گمان مسئله معاد و حیات پس از مرگ نسبت به بسيارى از مسائل مهم اعتقادی دیگر از دشوارى و پيچيدگى خاصی برخوردار است و موجب پیدایش اختلافات فراوان بين پيروان اديان و نيز فلاسفه و متكلمان اسلامى در کیفیت و احوال حیات پس از مرگ شده است. حکیم و مفسر بزرگ شیعه، صدر الدین شیرازی( 979-1050ق) معروف به ملاصدرا، معادشناسی را از آن جهت که مشتمل بر شناخت احوال قبر، بعث، حشر، حساب، کتاب و میزان است رکن بزرگی در ایمان و نیز در حکمت و عرفان دانسته و تاکید می کند كه اختلافات صاحبان ملل و اديان در اين مسأله و كيفيت معاد از پيچيدگى اين مسأله دشوار سرچشمه مى‏گيرد و بسيارى از حكما مانند شيخ الرئيس، كه در مباحث مبدأشناسى توفيق يافته‏اند در بحث از كيفيت معاد راه به جايى نبرده، به سبب پيچيدگى اين مسأله خويش را به تقليد راضى ساخته‏اند. او خود بر اساس مهم ترین رهیافت نظام فلسفی اش که نزدیک ساختن شریعت و حکمت است کوشیده تبیینی از هر یک از عناصر آموزه معاد به دست دهد که با آموزه های دینی سازگار باشد.

کتاب ملاصدرا و مسئله معاد با هدف آشنایی با معارف دقیق و عمیق اسلامی، ارائه تبیین های منطقی از آموزه های دینی، رسیدن به فهم دقیق تر و جامع تری از آموزه های دینی مرتبط با معاد، شناخت چالش های موجود در تبیین های عقلی ارائه شده و به ویژه تبیین های صدرائی از عناصر آموزه  دینی معاد تدوین شده و  ضمن گزارش دیدگاه ملاصدرا در مورد هر یک از عناصر آموزه دینی معاد، به بررسی لوازم و نتایج دیدگاه وی پرداخته شود و میزان موفقیت وی در ارائه تبیین های هماهنگ با آیات و روایت مورد بررسی قرار گیرد. از آنجا سامان بخشیدن به این تحقیق از یک سو نیازمند مطالعه و بررسی آثار ملاصدرا و از سوی دیگر مطالعه دقیق متون دینی و آیات و روایات بود، برای رسیدن به برداشت صحیح و دقیقی از دیدگاه ملاصدرا در هر مسئله، تقریبا به تمامی آثار ایشان مراجعه شده است، هرچند ممکن است که در توصیف دیدگاه ایشان، تنها به برخی آثار ایشان ارجاع صورت گرفته باشد. از سوی دیگر در برداشت از متون دینی و آیات و روایات، ضمن بررسی و مطالعه منابع، در جمع بندی مساله برداشت مفسران و محدثان بزرگ اسلامی نیز لحاظ شده است.

با توجه به گستردگی مباحث مربوط به معاد، طبیعی است که نتوان همه آنها را در اثری با این حجم مورد بررسی قرار داد. از این رو تنها به مسائل مهم حوزه معاد شناسی اکتفا شده است و مسائل مورد نظر در شش فصل به شرح زیر سامان داده است: فصل اول: مرگ؛ فصل دوم: قبر و برزخ؛ فصل سوم: بعث و حشر؛ فصل چهارم: معاد جسمانی؛ فصل پنجم: احوال و مواقف؛ فصل ششم: بهشت و جهنم. در پایان نیز نتیجه گیری مباحث به اختصار آمده است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 404
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
چهارشنبه 16 اسفند 1402 10:01:26
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما