به همت پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار شد

نشست علمی در یادبود چهلم آیت الله مصباح یزدی

نشست علمی «آیت‌الله مصباح یزدی (رحمةالله علیه) و امتداد سیاسی- اجتماعی فلسفه اسلامی» در تاریخ 20 بهمن‌ماه 1399، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

گزارش نشست یادبود اربعین درگذشت علامه مصباح یزدی:

پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی

نشست علمی «آیت‌الله مصباح یزدی (رحمةالله علیه) و امتداد سیاسی- اجتماعی فلسفه اسلامی» در تاریخ 20 بهمن‌ماه 1399، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این نشست علمی که به مناسبت چهلم ارتحال عالم ربانی، آیت‌الله مصباح یزدی و به همت پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد، صاحب‌نظران به ارائه نظر پرداختند.

در این نشست علمی استاد دکتر نجف لک‌زایی با عنوان «حکمرانی سیاسی در اندیشه علامه مصباح یزدی»، سخنرانی کردند و گفتند ویژگی برجسته استاد مصباح تشکیلاتی‌بودن، با برنامه‌بودن و ساختارمند‌اندیشی بود. ایشان با هدف تحکیم مبانی انقلاب و نظام اسلامی در عرصه حکمرانی سیاسی همواره معترض تشکیلات وارداتی سیاسی از غرب بودند و خود ساختار جدیدی را در این زمینه ارائه داده‌اند.

به گفته ایشان بر خلاف تهمت‌ها و بداخلاقی‌ها به ایشان، در اندیشه استاد مصباح مردم حضور اثرگذار، جدّی و ار سر تکلیف دارند و همه امور با انتخاب مردم رقم می‌خورد. در ادامه ایشان ساختار نظام اسلامی در اندیشه علامه مصباح را تبیین کردند.

در ادامه استاد دکتر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری با عنوان «فلسفه سیاسی از منظر آیت‌الله مصباح یزدی»، به ارائه سخن پرداختند و گفتند فلسفه سیاسی در اندیشه استاد مصباح یک نظریه توحیدی است. وی چون انسان را مخلوق الهی می‌داند، نظریه‌های سکولار را بر نمی‌تابد و معترض آنهاست. هدف حکومت، نظم و امنیت با هدف بسترسازی برای تعالی و پیشرفت فردی و اجتماعی است. در زمینه تفکیک قوا استاد نظریه «تفکیک قوا در عین تمرکز قوا و تمرکز قوا در عین تفکیک قوا» را پرورانده‌اند و بر این اساس، معتقدند آرای مردم به حاکمیت الهی فعلیت می‌بخشد و اگر اکثریت مردم همراه نباشند، اهداف اسلامی محقق نمی‌شود. 

استاد میرسپاه در ادامه با عنوان «أثیر مبانی نظری در پیشگیری انحرافات فردی و اجتماعی از دیدگاه استاد مصباح یزدی»، گفتند با توجه به انحرافات فکری جوانان در اوایل انقلاب، استاد مصباح به مبحث بدیهیات توجه جدی کردند و با اصلاحاتی در آن معتقد شدند که بدیهیات تنها شامل وجدانیات و اولیات می‌شود و حسیات و تجربیات از دایرۀ بدیهات بیرون‌اند. ایشان در مقابله با فیلسوفان دگراندیش که در شبه‌پراکنی در ذهن جوانان فعال بودند، تنها استدلال قابل قبول را استدلال قیاسی می‌دانند و در پاسخ کارل پوپر می‌گویند که تجربه و استقرا یکی نیستند و اصالت از آن عقل است. لذا ایشان بر این باور بودند که قضایای ارزشی واقع‌نما هستند و بین دانش و ارزش دیواری نیست و می‌توان بر قضایای ارزشی اقامه برهان کرد.  

استاد دکتر روستاآزاد در سخنرانی‌شان با عنوان «ثبات قدم در سیرۀ اجتماعی»، گفتند استاد علامه از همان آغاز قیام تا پایان عمر شریفشان در خط مستقیم ولایت فقیه ثابت قدم بودند و می‌کوشید مبانی عقلی و فلسفی انقلاب اسلامی را تحکیم بخشند و در این راستا همواره با التقاط‌ها سر ستیز داشتند.  

در ادامه استاد دکتر حسینی قلعه‌بهمن با عنوان «واقع‌گرایی اخلاقی از منظر استاد مصباح»، به ارائه خود پرداختند و گفتند ویژگی علامه مصباح این بود که در سطح و ظاهر پدیده‌ها گم نمی‌شدند و به عمق رفتارها و ریشه‌یابی آنها نفوذ می‌کردند. ایشان پدیده‌ها را در سه سطح می‌دیدند: (1) سطح ظاهر؛ (2) سطح نظام‌های ارزشی و ایدئولوژی‌ها؛ (3) مبانی و بنیان‌های نظام‌های فکری.

استاد محمد لگنهاوزن نیز در سخنرانی‌شان با عنوان «فلسفه دین استاد مصباح یزدی» به همکاری عمیق استاد مصباح با غیرمسلمانان پرداختند و گفتند ایشان بارها با قطب و مسیحیان دیدارهایی داشتند و می‌کوشیدند به تحکیم مبانی همکاری‌های مشترک بپردازند.

در پایان استاد دکتر مهدی علیزاده با عنوان «از تعمیق عقلانیت تا پروای معنویت در اندیشۀ اخلاقی آیت‌الله مصباح» به ارائه سخن پرداختند و گفتند دو دوره فکری در اندیشه استاد مصباح قابل تفکیک است: 1. دوره‌ای که رهیافت‌های فیلسوفانه در آن غلبه دارد و ثمرۀ این دوره، دفاع از واقع‌گرایی اخلاقی و تحکیم مبانی فلسفی آن است؛ 2. دوره‌ای که رهیافت‌های الهی‌دانانه در آن غلبه دارد و ایشان تلاش می‌کنند مسیر مطالعات انتقادی مکاتب اخلاقی را بگشایند؛ یعنی استاد در این دو دوره  با دو منظر برون‌دینی و درون‌دینی تلاش کردند دفاع محکمی از مبانی دین مبین اسلام داشته باشند.

منبع:

تاریخ خبر: 1399/11/23 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 406 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 407
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
چهارشنبه 16 اسفند 1402 10:01:26
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما