عقلانیت باور دینی

عقلانیت باور دینی
پژوهشکدۀ فلسفه و کلام منتشر کرد: انتشار کناب عقلانیت باور دینی در معرفت‌ شناسی‌ های برون‌ گرا تألیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی مبنی کتاب «عقلانیت باور دینی در معرفت شناسی های برون گرا» تألیف حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد علی مبینی عضو هیئت علمی و مدیر گروه فلسفۀ اخلاق پزوهشکدۀ فلسفه و کلام منتشر شد.
کتاب «عقلانیت باور دینی در معرفت‌ شناسی‌ های برون‌ گرا»  تألیف حجت الاسلام و المسلمیلن جناب آقای دکتر محمد علی مبینی عضو هیت علمی و مدیر گروه فلسفۀ اخلاق پژوهشکدۀ فلسفه و کلام منتشر شد.

 کتاب حاضر به عنوان کتاب مبنایی برای دانشجویان رشته‌های فلسفۀ غرب، فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ دین تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعۀ دانشگاهی، سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.
چکیدۀ مباحث این کتاب عبارت است از اینکه در معرفت‏‌شناسی معاصر، برون‏گرایی رویکردی جدّی و پرطرف‌دار برای تبیین عقلانیت باورها محسوب می‏‌شود. در معرفت‏‌شناسی دینی نیز برخی نظریه‏‌پردازان معاصر با الهام از رویکردهای برون‏گرایانه تلاش کرده‏‌اند برای نشان دادن ارزش معرفتی باورهای دینی به تبیین‏‌هایی کاملاً جدید و متفاوت از گذشته برسند. نمونه‏‌ای از این نظریه‌‏پردازی‏‌ها را می‌‏توان در آثار دو فیلسوف برجستۀ دین، آلوین پلنتینگا و ویلیام پی. آلستن مشاهده کرد.
در این کتاب، ابتدا برای آشنایی با برون‏گرایی، دیدگاه آلوین گلدمن، یک چهرۀ شاخص در این زمینه، تشریح و سپس نحوۀ کاربرد برون‏گرایی در دفاع از عقلانیت باور دینی با شرح دیدگاه‏‌های پلنتینگا و آلستن نشان داده می‌‏شود. در خاتمه به اندیشۀ علم حضوری به عنوان یکی از راهکارهای مطرح برای حل مسئله اشاره می‏‌گردد.

همچنین فهرست این کتاب به قرار زیر است:
مقدمه
 فصل اول: اعتمادپذیری شیوۀ تولید باور دینی با نظر به اعتمادگرایی آلوین گلدمن
 فصل دوم: کفایت مبنای باور دینی بر اساس دیدگاه ویلیام آلستن
 فصل سوم: تضمین باور دینی بر اساس دیدگاه آلوین پلنتینگا
 فصل چهارم: جمع‌بندی
 کتابنامه
 
فايلها
مقدمه کتاب عقلانيت باور ديني.pdf 92.79 KB
بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 597
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
چهارشنبه 16 اسفند 1402 10:01:26
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما