17
نشست علمی «سیری تاریخی در مواجهه غربیان با اسلام ( وحی اسلامی و رسول خدا) در قرون نخستین» نشست علمی «سیری تاریخی در مواجهه غربیان با اسلام ( وحی اسلامی و رسول خدا) در قرون نخستین» با ارائه دکتر جاودان، مدیر محترم گروه کلام اسلامی پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی در روز چهارشنبه 14/10/1401 در سالن جلسات علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد.

نشست علمی «سیری تاریخی در مواجهه غربیان با اسلام ( وحی اسلامی و رسول خدا) در قرون نخستین» با ارائه دکتر جاودان، مدیر محترم گروه کلام اسلامی پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی در روز چهارشنبه 14/10/1401 در سالن جلسات علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد.

در این نشست علمی دکتر محمد جاودان بیان داشتند که شناخت و مواجهه غربیان در سده‌های نخست آشنایی با کلیت اسلام و با وحی اسلامی و شخص رسول خدا ص حاکی از خصومت و نگاه بدعت آمیز و عدم شناخت صحیح آنان است که حاکی از فقدان هرگونه شناخت و مواجهه همدلانه است.

هدف از این نشست مقدماتی آن خواهد بود که نشان داده شود شناخت اولیه غربیان از اسلام، قرآن و رسول خدا ص با چه موانعی مواجه بوده است که سبب شده است شناختی نادرست و غیرواقعی از اسلام، قرآن و شخص رسول خدا برای آنان حاصل شود.

این موانع را می‌توان اموری از قبیل تعصب‌های کور، بدبینی، عناد و لجاجت و خصومت دانست. لازمه هرشناختی کنارنهادن این موانع روان‌شناختی است و در پیش گرفتن همدلی و مطالعه نزدیک و منابع مستقیم. چنین رویکردی در مواجه‌های نخست و شناخت اولیه از اسلام در میان غربیان به ندرت یافت ‌می‌شود، امری که چندین قرن به درازا کشید و جنگ‌های طولانی و متعدد صلیبی را در پی داشت.

هیچ‌گونه صداقتی در شخص رسول خدا، که تعابیر زشتی در مورد او به‌کار می‌گرفتند نمی‌دیدند. وحی اسلامی را نیز حاصل شعبده و جنون معرفی کرده و اسلام را دینی می‌دانستند که آمده است تا مسیحیت را از بیخ‌و‌بن برکند. با چنین مواجهه‌ای ذهنیت عمومی اروپاییان را شکل دادند که کمابیش تا کنون گاه‌و بی‌گاه در میان غربیان دیده می شود.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 296
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403 13:47:29
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما