بررسی دیدگاه های مختلف در مسئله ذهن و بدن در کتاب:

نظریه کارکردگرایی در فلسفه ذهن

نظریه کارکردگرایی در فلسفه ذهن؛ مترجم: یاسر پوراسماعیل؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بهار 1393، 352ص رقعی.

درباره مسئله ذهن و بدن پنج دیدگاه مطرح شده است. این دیدگاه‌ها یا اساساً وجود حالات را نمی‌پذیرند یا می‌پذیرند. اگر بپذیرند، یا حالات ذهنی را به حالات مادی (مانند حالات عصبی و مغزی) فرومی‌کاهند یا نه. اگر حالات ذهنی را به حالات مادی فرونکاهند، یا ذهن را متمایز از بدن می‌دانند یا صرفاً آن را ویژگی‌هایی در کنار ویژگی‌های مادی قلمداد می‌کنند. دیدگاهی که وجود حالات ذهنی را می‌پذیرد، اما آنها را کارکردهای مغز می‌داند و به‌طور مستقیم آنها را به حالات مغزی نمی‌کاهد، به کارکردگرایی موسوم است. مفاد دیدگاه کارکردگرایی که نظریه‌ای در فلسفه ذهن است، این است که آنچه پدیده روانی ـ ذهنی تلقی می‌شود، چیزی جز کارکرد بدن نیست. این دیدگاه گرچه به‌وجود پدیده ذهنی یا روانی معتقد است، آن را سایه و طفیلی پدید جسمانی یا بدنی می‌داند.
دیدگاه‌های مزبور با تقریرهای مختلف ارائه گردیده‌اند که نویسندگان کتاب حاضر، در صدد تبیین چیستی دیدگاه کارکردگرایی و ارائه برخی تقریرهای این نظریه است.
این اثر ترجمه‌ای مشتمل بر چندین مقاله است که با روش کتابخانه‌ای و تحلیلی ـ توصیفی و در برخی مقالات با رویکرد انتقادی به این نظریه نگریسته است.
ند بلاک در مقاله «کارکردگرایی چیست» صورت‌بندی روشنی از دیدگاه کارکردگرایی ارائه می‌دهد. دیوید لوئیس در مقاله «دردِ دیوانه و درد مریخی» با ارائه چند سناریو به دفاع از کارکردگرایی می‌پردازد. فرنک جکسن در مقاله «آنچه مادی نمی‌دانست» و تامس نیگل در مقاله «خفاش‌بودن چه کیفیتی دارد»، استدلالی علیه کارکردگرایی ـ و اساساً همه تقریرهای فیزیکالیسم ـ مطرح می‌کنند که به برهان معرفت شهرت یافته است. ایلیت سوبر در مقاله «کارکردگرایی غایت‌شناختی: بازگرداندن کارکرد به کارکردگرایی» از تقریر دیگری از کارکردگرایی دفاع می‌کند و به‌جای تمرکز بر کارکرد محاسباتی، بر کارکرد زیستی متمرکز می‌شود تا بتواند به برخی اشکالات مربوط به کارکردگرایی سنتی پاسخ دهد. ند بلاک در مقاله دیگری با عنوان «مشکلات کارکردگرایی» اشکالات قاطعی بر کارکردگرایی مطرح می‌سازد.
 
منبع:

تاریخ خبر: 1395/6/7 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 1729 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1730
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403 13:47:29
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما