مسئله شرّ یکی از مسائل مطرح در فلسفه دین معاصر است و رویکردهای مختلفی نیز در پاسخ بدان وجود دارد. امروزه فیلسوفان دین این مسئله را در قالب دو مسئله منطقی و قرینهای صورتبندی کرده و گونههای مختلفی نیز برای شرور در عالم برشمردهاند. برایان دیویس از الهیدانان معاصر است که بر مبنای رویکرد تومیستی، هم نوع طرح مسئله شرّ در الهیات جدید و هم برخی تئودیسهها و دفاعیهها در پاسخ به مسئله شرّ را نقد میکند و راهحل اصلی مسئله شرّ را در اصلاح رویکرد الهیاتی فیلسوفان دین میداند. در این کتاب، با نگاهی تحلیلی و انتقادی به آرای برایان دیویس، رویکردهای رقیب در مسئله شرّ شناسایی شده و پاسخ متفکران مسلمان به این مسئله نیز تبیین شده است.
نویسنده محترم جناب آقای دکتر ذوالفقار ناصری صدر در این کتاب، با طرح مبحث «پارادایمهای الهیاتی» کوشیده است دلایل تقابل رویکرد سنتی آکوئیناس و برایان دیویس با رویکردهای الهیاتی جدید و معاصر در مسئله شرّ را بررسی کرده و تأثیر هرکدام از این دو نظام معرفتی را در تبیین شرور در عالم نشان دهد.
در این کتاب پس از تبیین بحث خدا و شرّ در اندیشه برایان دیویس، تلاش شده است فهم خاص دیویس از برخی مفاهیم الهیاتی مانند الهیات سلبی، نفی عامل اخلاقیبودن خدا، متفاوتدانستن اخلاق خدا و انسانها، نگاه استقلالی به عقل و ... و نیز راهکار برگزیدۀ وی در حل مسئله شرّ یعنی تئودیسه «عدمیبودن شرّ»، نقد و بررسی گردد؛ همچنین در فصل پایانی، با عنوان راهکار پیشنهادی در حل مسئله شرّ، با طرح مفهوم «عدالت وجودی» و تفصیل دیدگاه استاد مطهری درباره نظریه عدل الهی کوشش شده است راهکار اندیشمندان مسلمان به مسئله شرّ را تبیین شود.
کتاب در شش فصل با عناوین کلیات و مفاهیم، رویکردهای رقیب، نقدهای برایان دیویس بر رویکردهای رقیب، برایان دیویس و رویکرد مبنایی به مسئله شر، بررسی انتقادی رویکرد دیویس به مسئله شر، و عدالت وجودی و مسئله شر و در 500 صفحه، در شمارگان 400 نسخه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تقدیم علاقهمندان شده است.
کلیدواژهها
مسئله شرّ، پارادایمهای الهیاتی، الهیات سنتی، الهیات جدید، عامل اخلاقی، شخصانگاری خدا، شأن اخلاقی خدا، آکوئیناس و برایان دیویس.