حسن رمضانی
1393/3/13 سه‌شنبه نشست «جستاری در کثرت وجود» برگزار می شود نشست علمی «جستاری در کثرت وجود» با حضور آیت الله فیاضی و حجت الاسلام والمسلمین رمضانی 18 خردادماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.

این نشست یکشنبه 18 خرداد با حضور آیت ‌الله غلامرضا فیاضی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) و حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.

در تاریخ فلسفه و عرفان، هیچ مسأله‌ای مانند مسأله کثرت یا وحدت وجود، مورد دغدغه عمده فیلسوفان نبوده است؛ سؤالاتی از قبیل "آیا هستی واحد است یا کثیر است؟ آیا این عالَم، یک واحد در هم تنیده است؟" از سؤالاتی است که در همین مبحث، قابل پیگیری است. عرفا به وحدت شخصی وجود و موجود رأی داده و کثرت مورد مشاهده در عالَم را به کثرت در تجلّی – و نه به کثرت در هستی – ارجاع داده اند. نظریه کثرت وجود – به عنوان دیدگاهی در قبال نظریه وحدت شخصی وجود – در صدد ارائه پاسخی متفاوت به همین مسأله می‌باشد؛ این دیدگاه در پیِ ارائه تصویری منطقی و معقول از وجودات حقیقی متکثر است که در این تصویر، هر موجودی، وجودِ متمایز برای خود داشته باشد، بدون آنکه این نظریه، با هیچ‌یک از قواعد صحیح فلسفی، تنافی داشته باشد؛ البته مدعی کثرت در وجود، باید عهده‌دار تبیین نکاتی همچون "هم‌سازی این نظریه با لایتناهی‌بودن حضرت حق تعالی" و یا "همسازی نظریّه با صرافت وجود" و مسائلی از این قبیل باشد.

در پاسخ به این سؤالات نشست «جستاری در کثرت وجود» با ارائه مقاله از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد غفاری برگزار می شود و سپس آیت‌الله  فیاضی به طرح نظریه کثرت وجود اقدام کرده و در ادامه حجت الاسلام رمضانی به نقد دیدگاه مطرح شده، می‌پردازند.

نشست علمی «جستاری در کثرت وجود» یکشنبه 18 خرداد از ساعت 16:30 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران واقع در خیابان ولی عصر(عج)، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان شهید آراکلیان، پلاک 6 برگزار می شود.
انتهای پیام/120

منبع: مهر
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1236
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
چهارشنبه 16 اسفند 1402 10:01:26
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما