جلسۀ کرسی ترویجی نقد و بررسی کتاب نوبختیان

به همت پژوهشکده فلسفه و کلام و اداره علمی همکاری در نمایشگاه تهران برگزار گردید

گزارشی از جلسه نقد کتاب نوبختیان در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب جلسه با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم شروع شد. سپس آقای دکتر حسینی مولف کتاب نوبختیان گزارشی از روند کلام امامیه در دوران غیبت صغری ارائه نمود. ایشان گفتند که کلام امامیه در دوران امام هفتم و بعد از تا زمان غیبت به علت فشار و خفقانی که از سوی خلفای وقت انجام گرفت دچار نوعی انزوا و خاموشی شد که از آن به دوران فترت یاد می‌شود.



 با ظهور خاندان نوبختی ومتکلمان معروف این خاندان یعنی ابوسهل و ابو محمد و قرابت فکری ایندو با معتزله زمینه این شبهه را فراهم کرد که خاندان نوبختی گرایش اعتزالی دارند و در امتداد کلام امامیه در عصر حضور (مدرسه بغداد) نیستند. وی افزود که در این کتاب تلاش شده تا نشان داده شود که کلام‌ورزی خاندان نوبختی در راستای کلام امامیه در مدرسه بغداد است هر چند در برخی موارد متاثر از معتزله هستند ولی در کل منعزل از کلام امامی عصر حضور نیستند.
آقای رمضانی دبیر علمی جلسه در تکمیل سخنان دکتر حسینی افزودند که امامیه از آغاز به مخالفت با کلام متهم بوده‌اند به نحوی که عده‌ای کلام امامیه را فاقد اصالت و استقلال می‌دانستند و همین اتهام موجب شد که سید مرتضی از شیخ مفید درخواست تالیف کتابی برای رفع این اتهام کند که ثمره آن کتاب اوائل المقالات است که شیخ مفید تالیف کرده است. آقای رمضانی افزودند که همین اتهام بعدا توسط مستشرقین نیز مطرح گشته است. در ادامه آقای دکتر کرباسی در نقد کتاب نوبختیان گفتند که هرچند این کتاب اثری ارزشمند و در نوع خود کم نظیر است ولی تلاش نویسنده در تثبیت مدعای خود مبتنی است بر تقریب آرای کلامی نوبختیان با آرای کلامی هشام بن حکم. وی افزودند که نویسنده محترم هر چند شواهدی را در این زمینه فراهم کرده ولی به نظر می‌رسد که این شواهد اولا زیاد نیست و به لحاظ کیفی نیز نمی‌توان از آنها به نفع مدعا استفاده نمود که به طور مثال بحث استطاعت را می‌توان نام برد.
آقای حسینی مولف کتاب در جواب گفتند که یکی از مشکلات کار ما این است که آثار کلامی نوبختیان به دست ما نرسیده و تحقیق ما مبتنی بوده بر گزارشات جسته و گریخته‌ای که در کتابهای مختلف مقالات به ثبت رسیده است. ولی از عناوین آثار نوبختیان می‌توان حدس زد که آنها به آثار هشام دسترسی داشته‌اند.
 
منبع:

تاریخ خبر: 1396/2/14 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 170 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 171
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
چهارشنبه 16 اسفند 1402 10:01:26
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما