به همت پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار شد

درسگفتارهای علمی استاد میرسپاه با عنوان «تاثیر مبانی نظری در پیشگیری انحرافات فردی و اجتماعی از دیدگاه مرحوم استاد آیت الله مصباح یزدی»

خبر درسگفتار اول: اولین جلسه از مجموعه درسگفتارهای علمی استاد میرسپاه با عنوان «تاثیر مبانی نظری در پیشگیری انحرافات فردی و اجتماعی از دیدگاه مرحوم استاد آیت الله مصباح یزدی» در تاریخ یکشنبه 31/5/1400 از ساعت 10-12 در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. این درسگفتار که در راستای همایش ملی حکمت سیاسی متعالیه و با همکاری مشترک پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می‌شود، تأثیر مبانی و بنیان‌های نظری و فکری مانند «امکان شناخت» و ... در پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی بررسی می‌گردد. در این نشست علمی که با دبیری دکتر محمود سوری برگزار شد، استاد میرسپاه به موضوع امکان شناخت پرداخته‌اند. این درسگفتار هر هفته روزهای یکشنبه از ساعت 10-12 در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد؛ همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق فضای مجازی، با لینک Dte.bz/cptconf در این جلسه شرکت نمایند.
اولین جلسه از مجموعه درسگفتارهای علمی استاد میرسپاه با عنوان «تاثیر مبانی نظری در پیشگیری انحرافات فردی و اجتماعی از دیدگاه مرحوم استاد آیت الله مصباح یزدی» در تاریخ یکشنبه 31/5/1400 از ساعت 10-12 در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. این درسگفتار که در راستای همایش ملی حکمت سیاسی متعالیه و با همکاری مشترک پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می‌شود، تأثیر مبانی و بنیان‌های نظری و فکری مانند «امکان شناخت» و ... در پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی بررسی می‌گردد. در این نشست علمی که با دبیری دکتر محمود سوری برگزار شد، استاد میرسپاه به موضوع امکان شناخت پرداخته‌اند.

گزارش نشست اول:

در نشست اول از «سلسله درس‌گفتار تأثیر مبانی نظری در پیشگیری از انحرافات فردی و اجتماعی از دیدگاه استاد مصباح یزدی» حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اکبر میرسپاه پس از طرح برخی مباحث مقدماتی، به طرح بحث «امکان شناخت» پرداخت که نخستین مبنای نظری علامه مصباح یزدی(ره) در پیشگیری از انحرافات فردی و اجتماعی است. منکران امکان شناخت، ازجمله سوفیست‌ها و شک‌گرایان معتقدند انسان بهدلیل امکان خطا در حس و عقل، از اساس امکان شناخت ندارد، ولی علامه مصباح، بر خلاف ایشان، این مسئله را بدیهی می‌داند و در کتاب آموزش فلسفه با تصریح به این مطلب، بر آن است که سخن منکران امکان شناخت، درواقع ناشی از بحران فکری ایشان است و درحقیقت، استدلال‌نماست، نه استدلال. ایشان با طرح این مبنای نظری، به نقد این انحراف فکری در برخی افراد جامعه پرداختند که وقتی خطایی و منکری را مرتکب می‌شوند و مورد بازخواست قرار می‌گیرند که چرا چنان منکری را انجام داده‌اند، به‌جای اقامه استدلال منطقی و عقلی قانع‌کننده، می‌گویند «هر کسی نظری دارد و نظر هرکسی برای او محترم است». آنان درواقع با این بیان مبنای نظری سوفیست‌ها را نقل می‌کنند که منکر شناخت در انسان‌ها هستند؛ در‌حالی‌که این مبنا به لحاظ عقلی و فلسفی قابل قبول نیست؛ زیرا مبانی فکری افراد و جوامع را سست می‌کند.

منبع:

تاریخ خبر: 1400/6/18 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 1257 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1258
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
چهارشنبه 16 اسفند 1402 10:01:26
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما