معرفی گروه فلسفه

فلسفه، به عنوان يكى از مؤلفه ‏هاى اصلی تمدن بشرى، از همان سده‌های نخستین در تمدن اسلامى حضورى پررنگ داشته است و به ‌عنوان شاخه‏اى از معرفت كه با روش عقلى در جست‌وجوي حقيقت بوده، در جهان اسلام متناسب با شرايط و اوضاع جامعه اسلامى، به شكل فلسفه اسلامى در‌آمده است و اكنون بخشى از سنت فكرى ـ فرهنگى تمدن اسلامى را تشكيل مى‏دهد.

 گروه فلسفۀ پژوهشكدۀ فلسفه وكلام اسلامى با اذعان به اينكه پيشرفت هر فرهنگ و تمدنى بدون توجه به ميراث سنتى آن و بهره‏گيرى از نوآورى‏ها و پيشرفت‏هاى ديگران امكان‏پذير نيست، در دو حوزۀ فلسفۀ اسلامى و فلسفۀ غرب فعاليت مى‏كند. اين گروه با اجراى طرح‏هاى پژوهشى در حوزۀ فلسفۀ اسلامى در صدد پرتوافكنى و احياى ميراث فكرى فيلسوفان مسلمان است. بررسى زواياى تاريك و روشن‌كردن لوازم ديدگاه‏ها و بسط و اصلاح نظريه‌هاي مطرح در فلسفۀ اسلامى از مهم‏ترين اهداف گروه فلسفه است. در حوزۀ فلسفۀ غرب نيز با بررسى حاصل قرن‏ها تلاش فيلسوفان مغرب‌زمين، از نكات مثبت بهره برده و نكات منفى را در بوته نقد گذاشته است. افزون بر اين، گروه فلسفه، با مقايسه سنّت‏هاى فلسفى اسلامى و غربى توانایی دارد، نقاط قوت و ضعف هر يك را آشكار كرده و به افق‌هاي جديدي دست يابد و سپس در جهت پيشبرد تمدن اسلامى به کار ببندد.
 بر اين اساس، گروه فلسفه طرح‏هاى كلانى را متناسب با اهداف فوق طراحى كرده و به مرحله اجرا گذاشته است.

 از اين جمله مى‏توان به كلان‏‌طرح «توانايى‏هاى فلسفۀ اسلامى و ربط و نسبت آن با حيات اجتماعى و سياسى» اشاره كرد. هدف از اجراى اين كلان طرح ، بررسى اين مسئله است كه آيا فلسفه اسلامى صرفاً به تفكر انتزاعى و نظرى پرداخته و بايد بپردازد يا اينكه وارد حوزه‏هاى اجتماعى و سياسى نيز شده است و بايد بشود؛ و آيا اساساً توانايي و قابليت ورود به چنين حوزه‏هايى را دارد يا نه؟

يكى ديگر از طرح‏هاى كلان در گروه فلسفه، «رابطۀ نفس و بدن» است. اين کلان طرح كه در دو حوزۀ «علم النفس اسلامى» و «فلسفۀ ذهن» غربى اجرا مى‏شود، مي‌كوشد با بررسى و معرفى نظريه‏هاى جديد فيلسوفان تحليلى دربارۀ ذهن و ارائۀ نظام‏هاى علم النفس فيلسوفان مسلمان، با عرضۀ مسائلى كه امروزه در فلسفۀ ذهن مطرح است، پاسخ فيلسوفان مسلمان را بيابد و تقريرى نو از علم النفس اسلامى ارائه دهد.

مسئلۀ نفس و بدن از اساسي‌ترين بحث‌ها در حوزۀ انسان‌شناسي فلسفي بوده كه از ديرباز هم در ميان فيلسوفان مسلمان و هم فيلسوفان مغرب زمين مورد بحث و بررسي بسيار قرار گرفته است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3364
يكشنبه 6 مهر 1399 10:22:39
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما