English | العربیة
 

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همایشی با عنوان «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» را تدارک دیده اند تا از این طریق مبانی نظری این مهم را فراهم آورند.

محورهای این همایش عبارتست از:

علم اسلامی از منظر آیت‌الله جوادی آملی

بازخوانی وضعیت موجود برنامه‌ها و متون درسی و تشخیص موارد چالش‏ برانگیز با علم اسلامی به تفکیک؛

کاربست و دلالت‌های نظریه علم اسلامی در برنامه درسی و موانع آن

هدف از برگزاری این همایش تبیین نیازهای برنامه های درسی به نظریه علم دینی براساس نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی و ارائه الگوهای مبنی در جهت اسلامی سازی متون درسی و نظام آموزشی کشور است.

همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در اسفندماه برگزار می شود ارسال چکیده به آن تا ۲۹ مهرماه و ارسال اصل مقاله تا ۱۵دی‌ ماه تمدید شد.

معرفی و گزارشی اجمالی از روند برگزاری

همایش «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»

 

پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افتخار دارد با توجه به برگزاری موفقیت‌آمیز همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسئله نفس و بدن در اسفندماه 1389 (با حضور 25 اندیشمند خارجی و شمار کثیری از فرهیختگان داخلی که آثار ارائه‌شده در قالب 7 مجلد مجموعه‌مقالات همایش و نیز 15 عنوان کتاب مرتبط عرضه گردید)، دومین همایش در ذیل کلان‌طرح «رابطه نفس و بدن» را با عنوان «همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» برگزار کند.

هدف از برگزاری این همایش علمی، پرداختن به یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات فلسفی و الهیاتی-کلامی در مراکز دانشگاهی و حوزه‌های علمی دنیاست. نفس‌شناسی فلسفی، فلسفه ذهن و موضوع جاودانگی انسان امروزه از قابل توجه‌ترین موضوعات در زمینه علوم شناختی، الهیات فلسفی، فلسفه و کلام اسلامی و انسان‌شناسی فلسفی است که در ادیان ابراهیمی به‌ویژه در مسیحیت و اسلام نیز اهتمام خاصی بدان شده است.      

این همایش که مراحل مقدماتی آن از سال 1395 آغاز شده، در 14 و 15 اسفندماه 1398 برگزار خواهد شد. عنوان‌های اصلی همایش «مفهوم مرگ»، «مفهوم جاودانگی»، «ملاک این‌همانی شخصی»، «بقای پس از مرگ» و «حیات پس از مرگ» هستند و از محققان خواسته شده است در قالب 40 ریزعنوان به بررسی مسائل فلسفی و الهیاتی در مسئله جاودانگی نفس بپردازند.

دبیری علمی این همایش را جناب حجت الاسلام والمسلمین سید یدالله یزدان‌پناه برعهده دارند و آقایان عیسی بابامیر دبیر اجرایی بخش داخلی این همایش و میثم فصیحی نیز دبیر اجرایی همایش در بخش خارجی هستند. مهلت ارسال چکیده مقالات برای این همایش علمی، تا اسفندماه 1397 و مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا شهریورماه 1398 خواهد بود. مقالات پذیرفته‌شده در این همایش با درجه علمی-پژوهشی، پذیرش خواهند شد و مقالات برتر در فصلنامه علمی-پژوهشی نقدونظر منتشر خواهند شد.

در راستای این همایش، در دیماه سال 1396، نخستین پیش‌نشست همایش با عنوان «نظریه‌های جاودانگی نفس در فلسفه و الهیات» با حضور دکتر رضا اکبری استاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد و مطابق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده است تا پایان سال جاری نیز دو پیش‌نشست دیگر برگزار گردد.  

گفتنی است تاکنون نزدیک به 90 چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که 50 عنوان چکیده پذیرفته شده و در دست تألیف می‌باشند و نزدیک به 20 عنوان مقاله نیز به دبیرخانه این همایش تحویل شده‌ است.

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه ثقل اصلی این همایش پرداختن به موضوع جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت است، لزوم اطلاع‌رسانی همایش و ارتباط‌گیری با فیلسوفان و محققان برجسته در الهیات مسیحی شامل الهیات کاتولیک، الهیات ارتدوکس و الهیات پروتستان مورد تأکید مسئولان برگزاری این همایش است. همچنین با توجه به حضور تأثیرگذار  اندیشمندان خارجی در موفقیت‌آمیز‌بودن همایش پیشین، امید است با رفع موانع حضور فرهیختگان خارجی و نیز فراهم‌شدن مقدمات حضور فیلسوفان و الهی‌دانان بیشتری از الهیات مسیحی در همایش پیش‌رو، به تضارب آرا در این زمینه و تعاملات فرهنگی بیشتر کمک شود و همایشی در شأن نظام جمهوری اسلامی برگزار گردد.



همایش بین المللی آموزه های دینی و مسئله نفس و بدن در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ تا ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ توسط در شهر قم برگزار گردید.

حوزه های تحت پوشش: انسان شناسی ، مطالعات مذهبی (الهیات)

برگزار کننده:

شهر برگزاری: قم

محور همایش مسئله زیر است:

کدام دیدگاه متافیزیکی درباره مسئله نفس و بدن ـ مانند دوگانه‌انگاری یا مادی‌انگاری ـ بهتر می‌تواند آموزه‌های دینی مربوطه مثل معاد، برزخ، فرشتگان و وحی را تبیین کند؟

چند تعریف:

1. آموزه‌های دینی: باورهایی که بنیاد اعتقاد دینی دانسته می‌شوند یا در منابعی که معتبر دانسته می‌شوند مانند تورات، انجیل و قرآن، بیان شده‌اند.

2. آموزه‌های دینی مربوط به نفس: آموزه‌های دینی‌ای که لوازم انسان‌شناختی دارند، برای مثال، آموزه برزخ مستلزم انسان‌شناسی‌ای است که بر اساس آن، شخص پس از مرگ باقی می‌ماند و با سایر اشخاص در آن جهان ارتباط برقرار می‌کند و غیره.

3. دیدگاه متافیزیکی: دیدگاهی که از اصل وجود و عدم یا چگونگی وجودِ آن چیز سخن می‌گوید؛ مثلاً واقع‌گرایی در مورد کلیات دیدگاهی متافیزیکی است که کلیات را در خارج موجود می‌داند و اصالت تسمیه در مورد کلیات دیدگاهی متافیزیکی است که کلیات را در خارج موجود نمی‌داند. افلاطونی‌مآبی تقریری از واقع‌گرایی است که کلیات را به صورت امور غیرفیزیکی یا هویات انتزاعی در خارج موجود می‌داند.

4. مسئله نفس و بدن: مسئله‌ای متافیزیکی درباره ذهن/نفس و ارتباط آن با بدن که به پرسش‌های زیر می‌پردازد: آیا ذهن/نفس وجود دارد؟ آیا حالات ذهنی وجود دارند؟ رابطه میان حالات ذهنی و حالات دستگاه عصب مرکزی چیست؟ آیا حالات ذهنی علاوه بر حالات فیزیکی‌اند؟ امور ذهنی و فیزیکی چگونه متمایز می‌شوند؟

بیان مسئله

مسئله مورد نظر در این همایش هیچ یک از امور زیر نیست:

1. اثبات آموزه‌های دینی مربوط به نفس از طریق براهین فلسفی، مانند تلاش برای اثبات صدق معاد از طریق براهین فلسفی. مقالاتی که به این موضوعات می‌پردازند، پذیرفته نمی‌شوند.

2. بحث فلسفی صرف از مسئله ذهن و بدن؛ برای مثال، صورت‌بندی استدلالی برای دوگانه‌انگاری بدون ملاحظه ارتباط این دیدگاه با آموزه‌های دینی در همایش ما پذیرفته نمی‌شود.

آنچه در همایش مد نظر است، پژوهش زیر است:

3. بیان دیدگاه‌های فلسفی مربوط به رابطه نفس و بدن و لوازم آنها برای آموزه‌های دینی مربوط.

برای مثال، نویسنده می‌تواند تقریری از دوگانه‌انگاری (برای مثال، دیدگاه ابن سینا، آگوستین، دکارت یا دیدگاه خود نویسنده) را صورت‌بندی کند، سپس ببیند که این دیدگاه چگونه می‌تواند یک آموزه دینی خاص مانند معاد را تبیین کند. در این رویکرد، یک نظریه فلسفی خاص درباره نفس و بدن بررسی می‌شود تا روشن شود که (1) آیا با معاد ـ برای مثال ـ سازگار است یا نه و (2) اگر سازگار است، با چه نوع معادی سازگاری دارد؛ معاد جسمانی یا روحانی؟

یا نویسنده می‌تواند جزئیات دینی یک آموزه خاص را بیان کند و استدلال کند که نظریه خاصی درباره مسئله نفس و بدن بهترین تبیین را از آن جزئیات به دست می‌دهد. برای مثال، می‌توان اموزه معاد را با جزئیاتی که در متون مقدس آمده است، بیان کرد، سپس نظریه‌ای را درباره نفس و بدن بررسی کرد که بهترین تبیین را از آن ارائه می‌دهد.

 در این صورت، چند نظریه بدیل را باید مقایسه کرد تا روشن شود که کدام یک از آنها تبیین بهتری را از آموزه مورد نظر در اختیار می‌گذارند.

1

آخرین به روزرسانی:
سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403 13:47:29

تعداد بازديد اين صفحه: 1663
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما