به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی

گزارشی از سمینار ادلۀ اخلاقی‌زیستن آقای دکتر مصطفی آزادیان ( متن +صوت)

گزارشی از سمینار ادلۀ اخلاقی‌زیستن آقای دکتر مصطفی آزادیان این جلسه در مورخ 06/31 /1396 با حضور آقایان دکتر مبینی مدیر گروه فلسفۀ اخلاق؛ دکتر آزادیان؛ دکتر امیر خواص، ناظر پروژه؛ دکتر آل بویه؛ دکتر دانش؛ آقای بهروز از دفتر پژوهش؛ آقای علیزاده کارشناس گروه فلسفۀاخلاق؛ آقای میر خلیلی از معاونت پژوهشی و آقای عراقی از ریاست پژوهشگاه در ساعت یازده صبح برگزار گردید.


ابتدا آقای دکتر مبینی ضمن خیر مقدم به حضار گزارشی از روند شروع، تصویب و پایان پروژه دادند. در ادامه آقای آزادیان به ارائۀ گزارش از کتاب و سیری از نحوۀ انتخاب موضوع پرداختند وگفتند که چون هم دانشجوی دکتری ادیان و عرفان هستم و هم عضو گروه فلسفۀ اخلاق پژوهشکده، خواستم به بحثی بپردازم که جمع بین این دو باشد؛ لذا به بحث دربارۀ نحوۀ چگونگی اخلاقی‌زیستن پرداختم. پرسش اصلی‌ام این بود که چرا باید اخلاقی باشیم. اخلاقی‌بودن چه لوازم و بازخوردهایی دارد و پاسخ اسلام و مسیحیت به این پرسش چیست. باید بگویم ما پاسخ جامع ادیان را به این موضوع نداریم، لذا پیشینۀ خاصی وجود ندارد؛ اما پاسخ دو دین اسلام و مسیحیت را جمع کردم، هر چند به طورمختصر به این بحث پرداختند. ضرورت این بحث هم روشن است، چون برای همه این موضوع جای سؤال است. در تعریف از اخلاقی زیستن باید بگویم که اخلاقی زیستن تنها ملکات نیست، بلکه شامل ملکات، حالات و احساسات اخلاقی می‌شود، پس اعم از آنهاست و همه را شامل می‌شود.   
 این کتاب در چهار فصل و یک جمع‌بندی نوشته شده است.
فصل اول کلیات؛
 فصل دوم: مبانی و مؤلفه‌ها و ادلۀ اخلاقی‌زیستن از نگاه امامیه؛
فصل سوم: مبانی و مؤلفه‌ها و ادلۀ اخلاقی‌زیستن از نگاه مسیحیت
فصل چهارم: مقایسه و تحلیل و بررسی این دو دیدگاه
خاتمه: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
در فصل دوم به مبانی خداشناختی، جهان‌شناختی ‌ و انسان‌شناختی، همچنین معنا‌شناسی اخلاقی زیستن از دیدگاه امامیه و مؤلفه‌ها پرداختم.
در فصل سوم به مبانی و مؤلفه‌های مسیحیت پرداختم.
در ادله اخلاقی‌زیستن در امامیه به ده دلیل  و در مسیحیت به چهار دلیل پرداختم که به دلیل ضیغ وقت به‌طور فهرست‌وار به آنها می‌پردازم:
دلایل امامیه:
  1. عالم دارای نظام اخلاقی است
  2. دریافت پاداش و مجازات الهی  در آخرت
  3. اخلاق و تجسم حقیقت وجودی انسان
  4. اهمیت بنفسه اخلاقی زیستن
  5. کسب محبوبیت الهی
  6. تخلّق به اخلاق الهی
  7. تشبّه و تأسّی به پیامبر اعظم ( صلّّی الله علیه و آله)
  8. خداوند ناظر اوصاف و اعمال ماست؛ خدا می بیند
  9. نیل به کمال نهایی و سعادت جاودانی ( قرب الهی )
  10. دفع عقاب محتمل عقلا واجب است
دلایل مسیحیت:
  1. تقلید از خدا
  2. تشبه به عیسی مسیح
  3. ورد به ملکوت آسمان
  4. نیل به نجات و رستگاری
سرانجام در جمع‌بندی و نتیجه‌گیری به دو اشکال به مسیحیت پرداختم: یکی مبانی خداشناسی‌آنهاست که تصویری که از خدا ارائه می‌دهند متفاوت از ماست. و دیگر در مبانی انسان‌شناسی آنهاست که معتقدند انسان با گناه ذاتی متولد می‌شود و این نگاه متفاوت با نگاه ماست و همین مبانی آنها در خداشناسی و انسان‌شناسی در اخلاقی زیستن آنها تأثیر می‌گذارد.بنابراین می‌توان گفت که ادلۀ امامیه متقن‌تر و محکم‌تر است.
در ادامه آقای دکتر خواص ناظر محترم، به‌طور مختصر دربارۀ کتاب توضیحاتی دادند و گفتند که تأکید بر اخلاق و استفاده از اخلاق مهم است، به‌ویژه امروزه که مردم دین‌گریز شدند. لذا تأکید بر اخلاق می‌تواند زمینه شود برای هدایت مردم به دین، چون مردم داوری‌های اخلاقی می‌کنند، حتی آنها که نمی‌خواهند اخلاقی زندگی کنند، چنان‌که امام فرمود: اگر دین ندارید لااقل اخلاقی باشید. موضوع این کتاب هم همین است. آقای ازادیان با نگاه درون دینی به این بحث پرداختند که به نظرم برای گام اول تلاش ایشان تلاش خوبی بود، هر چند جای تحقیق بیشتر دارد.
در ادامه آقایان دکترآل‌بویه و دکتر مبینی در نقد کتاب مطالبی را گفتند که آقای آزادیان با پذیرش برخی و پاسخ به برخی دیگر به آنها پاسخ دادند.  

 
منبع:

تاریخ خبر: 1396/6/1 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 179 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
بيشتر
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 180
بيشتر

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم  پژوهشگده فلسفه و کلام
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1388
ایمیل: phil.theo@isca.ac.ir

بيشتر
بيشتر
بيشتر
سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403 13:47:29
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشکده فلسفه و کلام
مجری سایت : شرکت سیگما